Dobry czy zły? Polski Bus
Polski Bus to najnowocześniejszy przewoźnik międzymiastowy w Polsce. Jako jedni z nielicznych mają w pełni wyposażone, dwupiętrowe autobusy. Oferują bardzo konkurencyjne ceny, co nie podoba się wielu polskim przedsiębiorcom działającym w tej samej branży. Dobrą stroną Polskiego Busa jest możliwość zmawiania miejsca online z dużym wyprzedzeniem, co owocuje dużą obniżką ceny przejazdu.
Jednak czy ta firma nie niszczy polskich przedsiębiorców? Trochę tak, stąd też liczne protesty przewoźników, bojących się o monopol Polskiego Busa i maja trochę racji. Takie ceny są nieosiągalne dla większości małych przewozowych firm.
Autokarowe normy
Przewozy autokarowe to trudna branża, z resztą jak każda związana z transportem osób. Przewoźnicy muszą spełnić odpowiednie normy prawne, aby w ogóle móc przewozić ludzi. Każdy autokar, czy autobus stosowany do czynnego przewozu osób musi posiadać ważny przegląd. Sam kierowca natomiast musi posiadać odpowiednie zezwolenie na przewóz osobowy.
Wszelkie certyfikaty i zezwolenia to dodatkowe koszty dla właściciela całej firmy, jednak są to konieczne środki,a by jak najbardziej zwiększyć bezpieczeństwo takich podróży i zminimalizować wypadkowość. Oczywiście im nowszy autokar tym lepiej, ponieważ jego stan techniczny pewnie będzie dużo lepszy. Jednak zawsze warto sprawdzić czy dany pojazd ma ważny przegląd i nadaje się do dalekiej jazdy.
Początki transportu osobowego
Początki transportu masowego miały miejsce już w XIX kiedy to rozpowszechniły się omnibusy z napędem parowym. Ogólnie maszyny parowe spowodowały rozwój gospodarki i wielu nowych gałęzi przemysłu. A pradziadkiem omnibusów były dyliżanse ciągnięte przez konie z których korzystali ludzie pragnący dostać się z miejsca na miejsce. Jednak dyliżans był dość powolny, wrażliwy na uszkodzenia i napady.
Następnym dużym przełomem dla transportu, również osobowego, był silnik spalinowy. Pozwalał on na przewożenie większego ciężaru z większą prędkością niż maszyna parowa. Dodatkowo był bezpieczniejszy, a jego obsługa nie była tak skomplikowana. Wtedy zaczęły powstawać autobusy i autokary podobne do tych współczesnych. Był to też początek transportu publicznego.